Introducerea taxei Oxigen de la 1 ianuarie i-a prins pe mulți pe picior greșit, mai ales că nu toată lumea știe care este norma de poluare a mașinii sale. Potrivit hotărârii CGMB, posesorii mașinilor poluante vor plăti o taxă de acces în centrul Bucureștiului, iar în cazul celor mai poluante accesul va fi interzis cu totul.
Pentru a afla norma de poluare a unei mașini înmatriculate în România, Registrul Auto Român propune două metode simple. Una dintre acestea presupune consultarea cărții de identitate a mașinii (CIV), care are menționată norma Euro într-o formă mai mult sau mai puțin codificată. A doua metodă este la fel de simplă, dar presupune parcurgerea mai multor pași de către cel interesat.
Aflarea normei de poluare a unei mașini este extrem de simplă atunci când aveți la îndemână cartea de identitate a vehiculului (CIV). Având în vedere că există mai multe tipuri de cărți de identitate (CIV), vom explica diferitele situații care pot apărea.
Pe CIV de tip nou, norma de poluare poate fi identificată în două locuri:
Pe cărțile de identitate de tip mai vechi, norma de poluare poate fi identificată la punctul 5 – Numărul de omologare. În acest caz, ultimele două caractere din șir reprezintă norma Euro.
Interpretarea caracterelor consemnate în CIV se face în felul următor:
În fotografiile alăturate vă prezentăm mai multe tipuri de cărți de identitate ale vehiculului, emise de-a lungul timpului de Registrul Auto Român, fiind evidențiat locul în care se regăsesc informațiile despre norma de poluare.
A doua metodă de a afla norma de poluare a mașinii o reprezintă consultarea online a bazei de date RAR, prin intermediul aplicației Istoric vehicul. Această metodă presupune introducerea mai multor informații, printre care și numărul de identificare al mașinii (seria de caroserie). De asemenea, confirmarea solicitării se face prin introducerea ulterioară a unui cod unic primit pe email.
Avantajul acestei metode este că raportul rezultat va prezenta în clar norma Euro a mașinii, după cum se vede în fotografia de mai jos.
Aceste metode de identificare a a normei de poluare a mașinii sunt valabile în cazul mașinilor înmatriculate în România. Pentru cele aduse din alte țări UE, pentru care nu au fost încă făcute actele, se poate afla încadrarea în norma de poluare doar prin adresarea unei cereri Registrului Auto Român.
Reamintim că, potrivit unei hotărâri a Consiliului General al municipiului București, mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 vor fi interzise în centrul Capitalei, în așa numita zonă ZACA (Zonă de Acțiune pentru Calitatea Aerului) începând cu data de 1.01 2022, iar cele Euro 3 vor fi interzise din 2024.
De asemenea, șoferii care dețin mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2 și Euro 3 vor trebui să plătească o taxă pentru a putea circula în zona ZACA începând cu 1 ianuarie 2020. Taxa va fi plătită și de cei cu mașini Euro 4, dar începând cu 1 ianuarie 2021.